Stari most u Višegradu podigao je veliki vezir Mehmed-paša Sokolović na mestu na kojem je njegova majka, nakon što su joj ga janičari oteli kao danak u krvi, morala da stane jer nije bilo načina da sina prati dalje. Fotka pred vama je nastala 1900. godine a interesantna je posebno zato što je u koloru

Stari most u Višegradu, koji je u periodu 1571-1577. godine podigao veliki vezir Mehmed-paša Sokolović, na kolor-fotografiji iz 1900. Foto: Wikimedia Commons/United States Library of Congress
Istorijske fotografije starije od pedeset godina obično su u crno-beloj tehnici, zbog čega podsvesno čitavo to doba percipiramo kao takvo. Naravno, ne mislimo mi to stvarno, ali nam je teško da obojimo prošlost koja je tako dominatno u “grayscale-u”.
Zbog toga i jesu popularni dokumentarci koji nam, recimo, Drugi svetski rat donose u koloru: kad ih vidimo, iznenada shvatimo da ta prošlost nije bila tako daleka koliko nam se čini, da je taj svet bio mnogo sličan ovome u kome mi živimo danas.
Fotografije i snimci koji su tada nastajali uglavnom su morali naknadno da budu bojeni, bilo tada bilo danas, pošto je kolor-tehnika bila jako skupa i nije bilo neke praktične koristi od njenog korišćenja; novine su uglavnom štampane bez boje, a tako su i filmske novosti distribuirane.
Ipak, ljudi su pre stotinak i više godina koristili različite tehnike za izradu slika u boji, bilo direktno bilo naknadno. Najčuveniji primeri su fotografije iz zbirke Sergeja Mihailoviča Prokudin-Gorskog, pre svega one koje su nastale širom goleme Ruske imperije, ali oni nisu jedini.

Most Mehmed-paše Sokolovića u Višegradu. Foto: Wikimedia/Aleksandar Dekanski
Ovo remek-delo otomanske arhitekture sagrađeno je u periodu 1571-1577. godine; arhitekta mu je bio najveći osmanlijski graditelj svih vremena, Mimar Sinan, a njegov nalogodavac veliki vezir Mehmed-paša Sokolović. Ovaj potonji je odlučio da se most digne na mestu na kojem je njegova majka, nakon što su joj ga janičari oteli kao danak u krvi, morala da stane jer nije bilo načina da sina prati dalje.
Što se tiče našeg naslova i ovoga da se fotografija skrivala, shvatamo da je to dvosmisleno. Ne radi se o tome da je neko skrivao ovu fotografiju, za to nema razloga, već da se fotografija sama skrivala od naših pogleda jer nismo za nju bili zainteresovani. A činjenica je da je izuzetno interesantna: nastala je 1900. godine dok je Bosna-Hercegovina bila pod upravom Austrougarske monarhije, u boji je, a Višegrad je drugačiji i starinski.
(O. Š.)

